Hopp til hovedinnhold

Anbefalt vedlikehold av bil

Mens service og reparasjoner skal utføres av fagfolk, er det mye anbefalt vedlikehold du kan og bør utføre på egenhånd. På den måten sikrer du en tryggere og mer behagelig bil, og et mer økonomisk smart bilhold. Her er ti ting du kan gjøre selv:

Illustrasjon vedlikehold av bil

10 vedlikeholdstips du bør gjøre selv:

  • Hold bilen ren året rundt
  • Poler bilen vår og høst
  • Regelmessig hard nedbremsing for elbiler og hybridbiler
  • Sjekk oljenivået regelmessig
  • Kontroll av assistansesystemer
  • Sjekk dekktrykket og mønsterdybden jevnlig
  • Fiks lakkskader og steinsprut når de oppstår
  • Være nøye med å følge bilens serviceintervaller
  • Sjekk vindusviskere og bytt viskerblader
  • Pass på å alltid ha nok spylervæske

Riktig og regelmessig utført vedlikehold er viktig for å ivareta sikkerheten. Samtidig minsker det risikoen for feil og unødvendig slitasje på bilen.

Vask bilen med jevne mellomrom

En bilvask er noe av det enkleste vedlikeholdet du kan utføre på bilen din. Om vinteren er det viktig å vaske regelmessig for å fjerne slaps, veisalt og partikler fra piggdekk. På den måten hindrer du rustskader og unødvendig slitasje. Sommerstid kan veistøv, pollen og annen forurensning skade lakken på bilen dersom du ikke gjennomfører en skikkelig vask med jevne mellomrom.

Se også: Utvendig bilvask - slik vasker du bilen din effektivt

Noen foretrekker automatiske vaskehaller som gjør unna bilvasken i en fei, mens andre foretrekker bøtte og svamp. Det er viktig å være klar over at bilvaskemaskiner med roterende børster i noen tilfeller kan skape små riper i lakken, og utstrakt bruk over mange år vil også kunne slite ut lakken. Optimalt sett bør du derfor velge børsteløse maskiner, eller ta jobben i egne hender.

Bil blir vasket

Polering av bil vår og høst

Lakken er bilens viktigste beskyttelse mot rust. Regelmessig vedlikehold er nødvendig for at lakken skal gi bilen maksimal beskyttelse. For å ta best mulig vare på lakken, bør du derfor unne bilen en grundig polering i ny og ne, enten hos fagfolk eller at du gjør det selv.

Før du gyver løs på selve poleringen er det viktig å gi bilen en skikkelig vask. Start gjerne med en runde avfetting som fjerner fett, smuss og asfaltrester som har festet seg i lakken, slik at poleringen gjøres på en ren og pen bil.

Vi anbefaler at du polerer bilen din minst to ganger i året. Gjør det til en vane å ta en skikkelig vårrengjøring inkludert polering når vinteren slipper taket, og tilsvarende på høsten, før snø, slaps og kulde setter inn.

La eksperter ta seg av vasken. Bestill profesjonell bilpleie hos oss!

Regelmessig hard nedbremsing for elbiler og hybridbiler

Velfungerende bremser er kritisk for å ivareta sikkerheten i trafikken. Verksteder landet rundt rapporterer i stadig økende grad om rustdannelser på bremseskiver, også på nesten nye biler. Elbiler og hybrider er spesielt utsatt. 

Både elbiler og hybrider er utstyrt med systemer for regenerering av strøm. Regenerering går ut på at bilens elektroniske motor står for mye av bremsingen ved vanlig kjøring. Energi skapt ved regenereringen, går tilbake til fremdriftsbatteriet og gir deg økt rekkevidde.

Hyppig bruk av regenerering gjør at bilens mekaniske bremsesystem brukes betydelig mindre enn på fossile biler. I kombinasjon med regn, snø og veisalt, blir bremseskivene derfor ekstra utsatt for rustskader.

Redusert bremseeffekt eller ulyder når du bremser? Bestill skifte av bremseklosser.

Bremseskiver og -klosser som får skader som følge av lite bruk er bruksrelatert, og kan derfor i liten grad lastes produsenten og/eller forhandleren. Dersom du kjører helelektrisk eller hybrid kan du derfor unngå kostbare overraskelser ved neste service ved å gjøre noen enkle grep selv: Vi anbefaler at du foretar kraftige nedbremsinger i kontrollerte omgivelser et par ganger i måneden for å fjerne salt og avleiringer på bremseskivene.

Finn et egnet sted som for eksempel en tom parkeringsplass, akselerer opp i moderat fart og trykk deretter bremsepedalen relativt kraftig ned. Gjenta prosessen to-tre ganger.

Kontroller oljen og oljenivået

Har du en bil med bensin- eller dieselmotor, er det viktig at du sjekker oljenivået på bilen din med jevne mellomrom. Oljen smører alle bevegelige deler i motoren, og nivået og kvaliteten på oljen vil reduseres over tid.

Det å sjekke nivået på motoroljen, også kalt «å peile oljen», gjør du med bilens peilepinne som du finner i motorrommet under panseret. Det er viktig at bilen står på et plant underlag, og dersom du nettopp har kjørt bilen bør du vente noen minutter slik at oljen får rent på plass.

Selve peilingen gjør du ved å trekke ut peilepinnen, før du tørker godt av den med papir. Sett så pinnen inn igjen, og trekk den ut for avlesing av nivå. Ved for lavt nivå, se bilens instruksjonsbok for informasjon om etterfylling av olje.

Lenge siden du har skiftet olje på bilen din? Bestill oljeskift her.

Jevnlig kontroll av assistansesystemene

Moderne biler er utstyrt med en rekke assistansesystemer som kameraer, regnsensor, parkeringssensorer, radarer, ultralydsensorer osv. For at disse skal fungere optimalt, og for at bilen ikke skal gi falske feilmeldinger, er det viktig at systemene ikke hindres i å gjøre jobben sin.

Ved å fjerne skitt, vann, is og snø fra frontrute, speil og andre aktuelle plasser før du setter deg i bilen er mye gjort. Dugg på rute kan også spille sensorene et puss, og bør således fjernes før kjøring

Sjekk dekktrykk og kontroller mønsterdybden

Det å ha riktig trykk i dekkene er viktig for å ivareta din og dine medtrafikanters sikkerhet. Feil dekktrykk kan påvirke bilens kjøreegenskaper og utgjøre en sikkerhetsrisiko. For lite luft i dekkene vil dessuten bidra til økt drivstofforbruk.

Vi anbefaler at du sjekker dekktrykket regelmessig, gjerne hver måned. Hvilke dekktrykk som er rett for din bil finner du enten i bilens instruksjonsbok, på et klistremerke i dørkarmen ved førersetet eller bak påfyllingslokket for drivstoff. På enkelte modeller er merket plassert i motorrommet. Vær oppmerksom på at riktig lufttrykk varierer med dimensjonen på dekkene. Dekkdimensjonen finner du på siden av selve dekket.

Tips: Se hvordan du sjekker dekktrykket her

Gummien og mønstrene på dekkene dine vil slites ned over tid, avhengig av hvor mye og hvor aktivt du kjører. Mønsterdybden er avgjørende for hvor godt grep dekkene får på underlaget. Det er derfor viktig at du jevnlig sjekker mønsterdybde og slitasje på dekkene.

Det finnes ulike krav til mønsterdybde avhengig av sesong. Om sommeren er kravet 1,6 millimeter, mens det om vinteren er krav om minimum 3 millimeter mønsterdybde på dekk over minimum to tredjedeler av dekkets bredde. Vi anbefaler at du kjøper nye dekk i god tid før minstemålet er nådd.

Mønsterdybden sjekker du enklest med en mønsterdybdemåler, en målestokk eller en linjal.

Følg bilens serviceintervaller

Nye biler kommer med anbefalinger fra fabrikken om hvor ofte bilen skal på service. Dette kalles serviceintervaller. Serviceintervaller angis i enten tid, for eksempel annethvert år, eller hvor langt bilen har gått, for eksempel når du har kjørt nye 20.000 kilometer. Det som inntreffer først avgjør når bilen skal på service.

Det er viktig å følge serviceintervallene på bilen din for at nybilgarantien og rettighetene dine for å reklamere skal gjelde. Skal du en gang selge bilen videre, vil et servicehefte som dokumenterer regelmessige utførte servicer kunne bidra til et enklere salg og en bedre pris.

Utbedre skader på lakk eller rute

Det er fort gjort å få et steinsprang i frontruten, eller å komme litt for nær en stolpe i parkeringshuset. Det er også fort gjort å tenke at skaden er såpass liten at du ikke ønsker å fikse den med det første.

Lakken på bilen din fungerer som en hinne som beskytter karosseriet under. Selv ørsmå hakk eller riper kan få vann til å trenge gjennom, og dermed kan rustdannelse oppstå.

På samme måte er frontruten også en viktig del av bilens karosseri, og på moderne biler inneholder den en rekke sensorer som er avgjørende for at bilens sikkerhetssystemer skal fungere. Små hakk kan føre til vannansamlinger, og når vannet fryser til is og utvider seg kan det føre til videre sprekkdannelse. 

Les mer om: Reparasjon av steinsprut i frontrute

Oppdager du skader i lakken, eller er så uheldig å få steinsprut i frontruten, er det viktig at du får utbedret skaden så raskt som mulig. Et godt tips ved steinsprut er å feste en liten teipbit over skaden inntil du kommer deg på verksted og får utbedret den.

Steinsprut i vindu

Sjekke vindusviskere og skifte viskerblader

Vindusviskerne er helt avgjørende for god sikt i alt slags vær. For å sikre at viskerne fungerer optimalt bør du gjøre det til en rutine å vaske og rengjøre viskerbladene regelmessig.

Les også: Bør du skifte vindusviskere? Dette er tegnene du bør se etter

Gummien i viskerbladene slites over tid og effekten til vindusviskerne vil reduseres. Ser du tydelig striper av vann på frontruten når vindusviskerne går, kan det være et tegn på at du bør skifte viskerblader. En god regel er å skifte viskerblader hvert år, gjerne før høstmørket setter inn.

Etterfyll spylervæske

Det å alltid ha nok spylervæske tilgjengelig er essensielt for å ivareta god sikt og sikkerhet i trafikken. Spesielt vinterstid er det viktig med jevnlig påfyll, hvor slaps og møkkete vann fra veibanen fort skitner til frontruten og hindrer sikt.

Bilen vil selv varsle deg via instrumentpanelet når det er tid for å fylle spylervæske. I de aller fleste biler finnes tanken og påfyllingsrøret for spylervæske i motorrommet, under panseret.

Kjører du langt og mye, anbefaler vi at du fyller spylervæske regelmessig, gjerne før hver langtur. Det kan også være smart å oppbevare en ekstra flaske i bilen, særlig dersom du kjører i områder hvor det er langt mellom hver bensinstasjon.