Hopp til hovedinnhold
Elbil på vinterføre

Kjører du elbil i vinter? Da bør du få med deg disse tipsene

13.03.2023

Med inntoget av elbiler og ladbare hybrider har det oppstått nye krav til vedlikehold og oppfølging av bilen, som for mange kan være både ukjent og uvant. Her får du fire vedlikeholdstips som kan spare deg for både frustrasjon og dyre verkstedregninger.

Elbil på vinterstid - dette må du vite:

– Vi får tilbakemeldinger fra fortvilede kunder som opplever at elbilen deres ikke står helt til forventningene. Heldigvis handler dette i stor grad om forventningsavklaring og litt opplæring i hva du må tenke på som eier av elbil kontra fossildreven bil.

Det sier, Maria Rydmark, servicemarkedsleder hos Bertel O. Steen Asker og Bærum.

Rydmark forteller videre at det gjerne er de samme tingene som går igjen, og at dette er enkle, men likevel viktige ting å være klar over som elbileier for å unngå unødvendig misnøye og dyre overraskelser på verkstedet:

1. Redusert rekkevidde vinterstid

– Den vanligste årsaken til at nye eiere av elbiler og ladbare hybrider tar kontakt med oss i etterkant av kjøpet, er at de merker en redusert rekkevidde om vinteren. Dette er dog noe du må forvente, og det skyldes svært sjelden feil ved bilen, sier Rydmark.

Det finnes flere grunner til at bilen bruker mer strøm om vinteren, men blant de mest åpenbare er at det krever langt mer energi å holde bilen varm, samtidig som batterier generelt sett trives dårlig i kulda.

Tips: Slik optimaliserer du rekkevidden om vinteren

På samme måte som at strømmen på mobiltelefonen din tappes raskere om vinteren, vil også batteriet i elbilen påvirkes negativt av kulde. Dette som en direkte årsak av at reaksjonene i battericellene går tregere i lave temperaturer.

Ifølge en test utført av NAF i 2020 reduseres rekkevidden til elbiler i gjennomsnitt med 18,5 prosent vinterstid.

2. Slitasje på bremseskiver og -klosser

Bremseskiver og bremseklosser lever et hardt liv, der de til stadighet utsettes for veisalt, tjære, snø og smuss. Dette er i utgangspunktet en perfekt kombinasjon for slitasje, skader og rust, men så lenge bremsene brukes ofte nok så vil de hele tiden rense seg selv og dermed unngå mye slitasje.

Grunnet elbilenes regenereringssystem, som gjør at bremsene benyttes langt mindre enn ved fossildrevne biler, blir bremseskiver og -klosser på elbiler tidligere utsatt for slitasje. De blir ikke naturlig renset like ofte, noe det er viktig å kjenne til som elbileier.

– Vi anbefaler at du gjennomfører kraftige nedbremsinger i kontrollerte omgivelser et par ganger i måneden. Gjør du dette, vil du fjerne skitt som ligger på bremseskivene, og på den måten sørge for økt levetid på bremseskiver og -klosser. Samtidig er dette viktig for å opprettholde bremsenes funksjonsevne best mulig, sier Rydmark.

Når du skal gjennomføre slike nedbremsinger er det viktig å finne en egnet plass der du ikke er til fare for andre. Akselerer opp i moderat fart og foreta en forholdsvis hard nedbremsing. Utfør gjerne prosessen to til tre ganger.

Utover dette anbefaler også Bertel O. Steen at det gjennomføres en bremserens når bilen er på service.

Les også: 10 vedlikeholdstips du kan gjøre selv

3. Sviktende assistansesystemer

– Mange opplever sviktende assistansesystemer om høsten og vinteren, og oppfatter dette som svakheter eller feil ved bilens teknologi. I de fleste tilfeller skyldes dette derimot helt naturlige årsaker, og er noe du som regel enkelt kan utbedre selv, sier Rydmark.

Grunnen til at assistansesystemene ofte feilinformerer eller oppfører seg merkelig om høsten og vinteren, er nemlig at de ulike sensorene er dekket eller påvirket av snø, is, løv og smuss.

Det er derfor anbefalt å ta en runde rundt bilen og kontrollere de ulike sensorene i forkant av kjøreturen. Ta gjerne en fille og tørk over ryggekamera, parkeringssensorer og det som måtte være av andre sensorer og kameraer på bilen din.

– Ofte sitter det også en del sensorer og et multifunksjonskamera i toppen av frontruta, så det å være nøye med isskrapingen kan også være lurt, sier Rydmark.

4. Bilen lader ikke

Det siste punktet Rydmark trekker frem er problemer med at bilen ikke vil lade, eller at den lader dårlig. I likhet med sviktende assistansesystemer skyldes dette ofte vær og klima, og er i mange tilfeller enkelt å utbedre selv.

– Vi ser ofte at ladekabler ikke tar til seg strøm som følge av at det har kommet snø, is, fukt eller vann i kabelen. Opplever du redusert eller fraværende lading anbefaler jeg i første omgang å sjekke at kabelen er ren i begge ender. Eventuelt kan du prøve med en alternativ kabel, sier Rydmark.

Servicemarkedslederen er likevel klar på at dersom du fortsatt opplever problemer etter å ha forsøkt å løse disse tingene selv, eller har andre spørsmål eller utfordringer, må du ikke nøle med å kontakte din forhandler.

– Vi som jobber hos de ulike Bertel O. Steen-forhandlerne rundt om i landet hjelper deg mer enn gjerne dersom du har spørsmål eller noe du trenger hjelp med, sier Rydmark.